Věra Ptáčková – Taťána Součková

Česká scénografie konce 19. století. Excelsior, 1885

375–386, resumé s. 385–386
Autorky příspěvku se zabývají rozborem textu a inscenací baletu Excelsior Luigi Manzottiho (libreto a choreografie) a Romualda Marenca (hudba), který měl premiéru v roce 1881 v milánské Scale. Oslavoval humanitní, vědecké a technické objevy na příkladu boje génia světla s duchem temnoty, představujícího boj pokroku a tmářstvím. Balet měl triumfální úspěch, byl provozován též v pražském Národním divadle 1885–1889 ve 170 reprízách. Nález výtvarných dokladů k českému provedení umožnil autorkám rozbor scénografické realizace inscenace, zejména úlohy světla pro osvětlení jeviště, které se prosazovalo jako stále důležitější výrazový prostředek a zároveň v pozoruhodné analogii s ideou baletu symbolizovalo i jeho duchovní poselství.
Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6