Petr Popelka – Jana Davidová-Glogarová – Jaroslav David

Selfmademan. Sociální fenomén a umělecká figura kultury rodícího se kapitalismu

s. 77–89, resumé s. 88 (English), 89 (Deutsch)

Studie se zabývá konstrukcí obrazu podnikatele-selfmademana v české literární tvorbě druhé poloviny 19. století a počátku 20. století. V české literatuře lze rozpoznat dvě základní linie utvářející postavu selfmademana. Žurnalisté a životopisci nabízeli spíše pozitivní obrazy selfmademanů, přecházející v představy podnikatele jako opory národního společenství. V těchto případech autoři tradičně vycházeli ze základních konceptuálních charakteristik vytvořených právě již v polovině 19. století. Kritický pohled na fenomén selfmademanů podobně jako v případě jejich kladného hodnocení souvisel s faktem, že postava podnikatele (ať českého, německého či židovského) se stávala součástí literární prezentace národnostního tématu. Negativní zobrazení podnikatele bylo obvykle spojeno s hodnocením jeho vztahu k dělnictvu a sociálního působení v rámci reflexe odvrácené strany průmyslové modernity.

Klíčová slova: Česko – 19. století – business history – selfmademan – podnikatel – český román 19. století

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6