Petr Popelka – Jana Davidová-Glogarová – Jaroslav David
Selfmademan. Sociální fenomén a umělecká figura kultury rodícího se kapitalismu
Studie se zabývá konstrukcí obrazu podnikatele-selfmademana v české literární tvorbě druhé poloviny 19. století a počátku 20. století. V české literatuře lze rozpoznat dvě základní linie utvářející postavu selfmademana. Žurnalisté a životopisci nabízeli spíše pozitivní obrazy selfmademanů, přecházející v představy podnikatele jako opory národního společenství. V těchto případech autoři tradičně vycházeli ze základních konceptuálních charakteristik vytvořených právě již v polovině 19. století. Kritický pohled na fenomén selfmademanů podobně jako v případě jejich kladného hodnocení souvisel s faktem, že postava podnikatele (ať českého, německého či židovského) se stávala součástí literární prezentace národnostního tématu. Negativní zobrazení podnikatele bylo obvykle spojeno s hodnocením jeho vztahu k dělnictvu a sociálního působení v rámci reflexe odvrácené strany průmyslové modernity.
Klíčová slova: Česko – 19. století – business history – selfmademan – podnikatel – český román 19. století
design by Bedřich Vémola