Jan Štemberk – Ivan Jakubec

Návrat státního kapitálu do železničního podnikání? Okolnosti přípravy a aplikace tzv. sekvestračního zákona

s. 36–50, resumé s. 49 (English), 50 (Deutsch)

Druhá polovina 70. let 19. století přinesla vážnou diskusi o změnách železniční politiky v Předlitavsku. Dosavadní koncesní systém vytvářející rámec pro soukromé podnikání ukazoval své limity. Zásadně stoupl význam železniční dopravy z národohospodářského hlediska a hledání nového modelu bylo velmi aktuální. V závěru roku 1877 byl přijat tzv. sekvestrační zákon. Cílem příspěvku je sledování dopadů zákona v praxi a jeho významu pro budování státních železnic. Sám o sobě zákon nepředstavoval otevřené dveře k budování státních železnic, ale spíše deklaraci jiného přístupu státu k nim. Není možné ani říci, že by znamenal návrat státního kapitálu do železničního podnikání, neboť ten tam byl přítomen latentně. Dával však mandát k zahájení jednání se železničními společnostmi o odkupu jejich tratí a o převzetí provozu státním aparátem.

Klíčová slova: Česko – Předlitavsko – Habsburská monarchie – 19. století – železnice – sekvestrační zákon – zestátňování železnic

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6