Eva Bendová – Václav Hájek

Ustřižené kadeře, střevíčky a kalamáře. Sbírání moderních relikvií a kult osobností

s. 197–208, resumé s. 207 (English), s. 208 (Deutsch)

V souvislosti s novým pojetím individuality a role subjektu, které se objevuje už na přelomu 18. a 19. století, vzrůstal i zájem o objekty memoriální povahy, které bychom mohli označit za moderní relikvie-fetiše. Jde o specifické typy „obrazů", v nichž vesměs nehraje zásadní roli nějaký typ napodobivosti, ale mají charakter indexového znaku, stopy. Ustřižené prameny vlasů, odlitky rukou a tváří, osobní a intimní předměty se vztahují k danému „označovanému" individuu jako materiální relikty, které mají bezprostřední vztah k jeho tělesnosti. Buď se jedná o objekty „dotýkané", nebo přímo o součásti, fragmenty těla. Narozdíl od náboženských relikvií se pochopitelně neuvažuje o tom, že jejich součástí je „sacrum", ale intimní charakter posiluje jejich předpokládanou autenticitu, která zpřítomňuje připomínaný a popřípadě i uctívaný „idol". Známým sběratelem moderních relikvií byl Klements Václav Metternich, jehož kolekce „memoriálních agregátů" je vystavena na zámku Kynžvart. Příspěvek shrnuje „fetišistickou", materiální, indexovou a intimní povahou stop a suvenýrů vztahujících se k moderním „idolům", k oslavovaným osobnostem z oblasti kultury, politiky, vědy či společenského života.

Klíčová slova: Klemens Václav Metternich – fetiše – odlitky – moderní relikvie – moderní kuriozita

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6