Jiří Kopecký

Opera pro Národní divadlo, operní postava ve službách národa

s. 141–157, resumé 156 (English), 157 (Deutsch)

Otevření Národního divadla roku 1881 předcházel operní konkurz, který si klad za cíl získat reprezentativní dílo vhodné k zahájení provozu tak významné instituce. Do soutěže byly anonymně přihlášeny čtyři kompozice, ovšem autorství Libuše, Blaníku a Černohorců bylo porotě známo (zejména předehry ke Smetanově Libuši a Fibichově Blaníku byly před zadáním oper do soutěže veřejně provedeny). Karel Bendl zadal vedle Černohorců také komickou zpěvohru Starý ženich, která však nebyla z ryze uměleckých důvodů oceněna. Libuše získala podle očekávání první cenu, Fibichovi a Bendlovi byla rozdělena částka za neoceněnou komickou operu. Představy o opeře, jež by měla na nejvyšší umělecké úrovni zastupovat národ, se projevily volbou těch nejnáročnějších operních vzorů (Wagnerovo hudební drama, francouzská velká opera). Jeden z důsledků této volby se projevil i ve formování hlavních postav, jež místo obvyklých sólových projevů osobních citů značně potlačily vlastní individualitu. Zatímco vedlejší postavy mohou prožívat svůj soukromý život, v případě prvních rolí ukazuje kompoziční proces na záměrnou redukci individuálních pohnutek a naprosté odevzdání se službě národu (viz škrty v libretech a skicách, reakce na kritiku a přepracované verze).

Klíčová slova: Bedřich Smetana - Libuše - opera

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6