Miloš Havelka

Revoluce – transformace – změny

s. 18–30, resumé s. 29–30 (English), 30 (Deutsch)

Příspěvek je pokusem z pohledu historie idejí, resp. konceptuální historie, prohledat sémantické pole tzv. civilizačních „katastrof“ nebo vyznačit hranice kulturních kontextů pro koncepci tohoto pole v 19. století. Východiskem je teze, že téma „katastrof“ se týká kulturních konstrukcí, které jsou závislé také na samotných událostech, na jejich vnímání a hodnocení a také na intelektuální situaci té doby. Něco takového přínášejí historické zprávy o pádu Římské říše (od Amianuse Marcelina, Augustina po Montesquieua, Fergusona a Gibbona po Maxe Webera), přičemž pro 19. století došlo k posunu a rozšíření konceptu katastrofy ve směru nových civilizačních procesů (industrializace, modernizace, sekularizace, urbanizace atd.) a dobový vypravěč zdůrazňuje jejich vedlejší nežádoucí účinky.

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6