Zrození lidu v české kultuře 19. století, Praha, Academia, 2020, 268 stran, čb a bar. obr. vyobrazení, jmenný rejstřík, resumé. ISBN 978-80-200-3066-5. K vydání připravili Pavla Machalíková, Taťána Petrasová a Tomáš Winter.
seznam vyobrazení
Jiří Woitsch, Mezi ruchadlem a Českou chalupou. (Ne)objevení „lidové“
invence v 19. století a jeho důsledky pro výzkum tzv. lidové kultury
1. – s. 16: Česka chalupa na Zemské jubilejní výstavě roku 1891, dobová fotografie,
Archiv Etnologického ústavu AV ČR, v. v. i.
2. – s. 16: Antonin Wiehl, Návrh zdobených lomenic České chalupy zpracovaný
podle pojizerskych vzorů, 1891. Reprodukce: Zprávy Spolku architektů
a inženýrů v Království českém (Výstavní časopis) XXV, 1891, č. 12, tab. XX.
3. – s. 20: Ruchadlo bratranců Veverkových, Archiv Etnologického ústavu AV ČR, v. v. i.
Daniel Drápala, Od věcí veskrze škodlivých k národnímu pokladu.
Složité cesty akceptace tradiční kultury jako součásti kulturního dědictví
národa
I. Franz Kolarz, Házení papučí moravských dívek o Štědrém večeru, 2. polovina
19. století, tisk, papír, 26 × 20 cm, Národní ústav lidové kultury ve Strážnici,
inv. č. 52214. Foto: Národní ústav lidové kultury ve Strážnici.
1. – s. 30: Prezentace svatby z Plzeňska na Národopisné výstavě českoslovanské
v Praze v roce 1895, dobová pohlednice, 1895, Národní muzeum v přírodě
– Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm. Foto: Národní
muzeum v přírodě – Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm.
2. – s. 31: Vynášeni smrti na Moravě a ve Slezsku, druha polovina 19. století,
tisk, papír, 26 × 20 cm, Národní ústav lidové kultury ve Strážnici, inv. č. 52237.
Foto: Národní ustav lidové kultury ve Strážnici.
3. – s. 36: Rudolf von Ottenfeld, Tanec pod hodovou mají při císařských
hodech v Černovicich, devadesátá leta 19. století, tužka, papír, předloha pro
ilustraci do knihy Die osterreichisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild,
Bd. Mahren und Schlesien, Wien 1897, s. 143, Osterreichische Nationalbib -
liothek Wien. Foto: Osterreichische Nationalbibliothek Wien.
Milan Ducháček, Německá inspirace zakladatelů Českého lidu. Čeněk Zíbrt
a Lubor Niederle v tavicím kotlíku věd o člověku, „lidu“ a společnosti
1. – s. 41: Wilhelm Heinrich von Riehl, kolem roku 1890. Wikimedia
Commons, public domain.
2. – s. 43: Johannes von Ranke, kolem roku 1910, Geheimes Staatsarchiv –
Stiftung Preusischer Kulturbesitz, inv. č. 50109697; bpk / Geheimes Staatsarchiv,
SPK / Bildstelle GStA PK.
Martina Pavlicová, „Ve vlastní při.“ František Bartoš a jeho dílo v kontextech
vývoje zájmu o tradiční lidovou kulturu
1. – s. 56: František Bartoš, poslední třetina 19. století, z fondu Františka
Bartoše, etnografické podsbírky Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně,
inv. č. E 13828/74. Foto: c Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně.
Alena Křížová, Role svérázového kroje v české společnosti druhé poloviny
19. století
II. Návrhy na dámské oděvy: kabátek se šňůrováním, šněrovačka, kolorovaný
tisk, Módní list k Ladě III, 1861, Moravská zemská knihovna. Foto: Alena
Křižova.
1. – s. 66: Návrhy na dámské oděvy: kožíšek a sukně se šňůrováním, kolorovaný
tisk, Módní list k Ladě IV, 1861, Moravská zemská knihovna. Foto:
Alena Křižova.
2. – s. 69: Mlada žena ve svérázovém kroji, Brněnsko, kolem 1900, Atelier
Rafael, Brno, Etnograficky ustav Moravského zemského muzea. Foto: Moravské
zemské muzeum.
3. – s. 71: Atelier F. Wokač, Ženich a nevěsta ve svérázovém kroji, Rožnovsko,
kolem 1900, Rožnov pod Radhoštěm – soukromý majetek. Foto: Alena
Křižova.
Michal Fránek, „Sem nevnikla ta bledá nuda žití…“ hledání moravského
lidu v české literatuře 19. století
III. Joža Uprka, Dívka před vinohradem, 1920, olej, plátno, 126×77 cm,
Sbírka Nadace Moravské Slovácko. Foto: Nadace Moravské Slovácko.
Jan Galeta, Poučení z lidového stavitelství na stránkách architektonických
časopisů v 19. a na počátku 20. století
1. – s. 91: Carl Etzel, Venkovské staveni (detail), Bad Voslau, 1842. Reprodukce:
Allgemeine Bauzetung, 1842, tab. CDXXXIX.
2. – s. 93: Heinrich Claus – Josef Gross, Vila Bachmayer, Pocking, 1877.
Reprodukce: Allgemeine Bauzetung, 1877, tab. XXVII.
3. – s. 94: Jan Koula (?), Česka chaloupka, 1883. Reprodukce: Zprávy Spolku
architektů a inženýrů v království Českém XVIII, 1883, č. 1, s. 53.
4. – s. 96: Josef Kovařovič (?), Parkový domek, 1888. Reprodukce: Zprávy
Spolku architektů a inženýrů v království Českém XXII, 1888, č. 4, s. 32.
5. – s. 98: Nahoře: Antonin Tebich, Útulna Klubu českých turistů, Macocha,
1895. Reprodukce: Technicky obzor III, 1895, s. 305. – Dole: Jan Vejrych,
Rodinný dům pro dvě rodiny, Hrubá Skala – Doubravice, 1900. Reprodukce:
Technicky obzor VIII, 1900, s. 1.
Jakub Machek, Od jízdy vzduchem po řádění zvrhlého nemravy v karlíně.
Lidová kultura jako základ vznikající populární kultury na konci 19. století
1. – s. 126: Anonym, Lidožrouti, Illustrirte Prager Extrablatt III, 1881, č. 128,
7. 7. Publikace, z niž bylo čerpáno, resp. originál díla, je uložen v Národní
knihovně České republiky. Foto: Národní knihovna České republiky.
2. – s. 129: Anonym, Tragická smrt služky, Pražsky illustrovaný kurýr (příloha
k Hlasu národa) XII, 1908, č. 70, 11. 3. Publikace, z niž bylo čerpáno, resp.
originál díla, je uložen v Národní knihovně České republiky. Foto: Národní
knihovna České republiky.
3. – s. 130: Anonym, Ale bylo už pozdě…, Pikantní svět VII, 1913, č. 31,
31. 7. Publikace, z niž bylo čerpáno, resp. originál díla, je uložen v Národní
knihovně České republiky. Foto: Národní knihovna České republiky.
4. – s. 131: Anonym, Dívka od škopku, Mládenec VII, 1913, č. 27, 4. 7.
Publikace, z niž bylo čerpáno, resp. originál díla, je uložen v Národní knihovně
České republiky. Foto: Národní knihovna České republiky.
5. – s. 133: Titulní stránka časopisu Echo Prahy XII, 1913, č. 5, 30. 1. Publikace,
z niž bylo čerpáno, resp. original díla, je uložen v Národní knihovně
České republiky. Foto: Národní knihovna České republiky.
Martin Hrdina, „Pro samé hrady a zříceniny neviděti kraj, lid, život…“
Napětí mezi historismem a regionalismem na příkladu Zbudovských blat
1. – s. 140: František Horník Lánsky, Karel Klostermann na Blatech, obálka
knihy Karel Klostermann, Snimky lidi a věci, 2. vyd., Praha 1919. Knihovna
Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
2. – s. 141: Odjezd na lov na zámku Hluboká, devadesátá leta 19. století,
podle fotografie C. Pietznera, Die osterreichisch-ungarische Monarchie in Wort
und Bild IX, Bohmen (2. Abteilung), Wien 1896, s. 521. Knihovna Ústavu pro
českou literaturu AV ČR, v. v. i. Foto: Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
3. – s. 145: Anonym, Vondrov, knížecí dvůr u Hluboké, dobová pohlednice,
první desetiletí 20. století. Foto: www.fotohistorie.cz.
Jiří Kopecký, Od lidové písně k Fryderyku Chopinovi
1. – s. 172: Program 16. domácí Slovanské hudební a deklamatorní zábavy
(5. 12. 1886), soukromý archiv rodiny Fibichovy. Foto: Jiři Kopecky.
Lenka Křupková, Lidová píseň jako záchrana skladatelské invence Vítězslava
Nováka
1. – s. 176: Pohlednice Vitězslava Nováka z Velkých Karlovic adresovaná matce,
19. 8. 1899: „Draha mami! Včera dojel jsem do Karlovic. Zdržím se zde asi týden,
načež pojedu k západu. Pošli mi sem nějakou zprávu. Libá tě Viktor.“ Archiv Městského
muzea v Kamenici nad Lipou. Foto: Městské muzeum v Kamenici nad Lipou.
2. – s. 177: Pohlednice Vitězslava Nováka z Kobylí adresovaná matce, 21. 8. 1901,
identifikované podpisy: Vilém Mrštík, František Mareš, Joža Uprka, Viktor
Novák. Archiv Městského muzea v Kamenici nad Lipou. Foto: Městské muzeum
v Kamenici nad Lipou.
3. – s. 179: Vitězslav Novak, Sonata eroica, 1. věta, hlavni téma. Archiv Městského
muzea v Kamenici nad Lipou. Foto: Městské muzeum v Kamenici nad Lipou.
Lucia Almášiová, České inšpirácie a podnety v činnosti slovenského etno -
grafa a fotografa Pavla Socháňa
IV. Michal Faden, Sochaňova zbierka vyšiviek na vystave vTurčianskom Sv. Martine,
1887, albuminova fotografia, albuminovy papier na bežovej lepenke,
fotografia: 20,4 × 25,2 cm, lepenka: 25 × 33 cm, Slovenske narodne muzeum –
Etnograficke muzeum, Fotoarchiv, inv. č. F 2342. Foto: SNM v Martine.
1. – s. 187: Jan Koula, List IX zo suboru Vybor nejkrasnějšich praci z vystavy narodniho
vyšivani v Turčianskem Sv. Martině v Uhrach roku 1887, 1889, albuminova
fotografia, albuminovy papier na šedej lepenke, fotografia: 17,3 × 13 cm,
lepenka: 30,1×21 cm, Slovenske narodne muzeum – Etnograficke muzeum,
Fotoarchiv, inv. č. F 2343/9. Foto: SNM v Martine.
2. – s. 189: Pavol Sochaň, List I zo suboru Vzory slovenskeho narodniho vyšivani,
1890, litografia, čierna a modra farba na papieri, 32 cm, Slovenska narodna
knižnica v Martine. Foto: Slovenska narodna knižnica.
3. – s. 190: Pavol Sochaň, List zo suboru Vzory staroslovenskych vyšivek, 1889,
albuminova fotografia, albuminovy papier na šedej lepenke, fotografia:
23,9 × 17,4 cm, lepenka: 33 × 25 cm, Knižnica Ustredia ľudovej umeleckej
vyroby v Bratislave, sign. bauluvO 44. Foto: Knižnica Ustredia ľudovej umeleckej
vyroby v Bratislave.
4. – s. 190: Pavol Sochaň, List zo suboru Slovenske narodnie ornamenty,
1892–1912, albuminova fotografia, albuminovy papier na šedej lepenke,
fotografia: 23,1×17,1 cm, lepenka: 33,1×25 cm, Knižnica Ustredia ľudovej
umeleckej vyroby v Bratislave, sign. bauluv O 44. Foto: Knižnica Ustredia
ľudovej umeleckej vyroby v Bratislave.
Katarína Beňová, Zhromaždenie slovenského ľudu Petra Michala Bohúňa.
Ľudové zoskupenie, alebo pokus o historickú maľbu?
V. Peter Michal Bohuň, Zhromaždenie slovenskeho ľudu z jari 1848, okolo
1848–1850, olej, platno, 28,8×40 cm, Slovenska narodna galeria, O 5302.
Foto: Slovenska narodna galeria.
VI. Peter Michal Bohuň – Kornel Bohuň, Slovaci zo Slatiny, 1883, litografie,
papir, 25,9×19,1 cm, Slovenska narodna galeria, G 11412. Foto: Slovenska
narodna galeria.
1. – s. 194: Jozef Heinbucher-Bikkessy, Ženy z okolia Trnavy, 1823–1824, oceloryt,
papir, 24 × 30,2 cm, Galeria mesta Bratislavy, inv. č. C 14435. Foto: c Archiv
GMB.
2. – s. 197: Peter Michal Bohuň, Slovaci z Veľkej Vsi na Orave, okolo 1846,
litografie, papir, 27,4×38 cm, Slovenske narodne muzeum – Etnograficke
muzeum, inv. č. KH 00860. Foto: SNM v Martine.
3. – s. 201: Peter Michal Bohuň, Slovaci z hornej Oravy, 1847, litografie,
papir, 38,8×27,3 cm, Slovenska narodna galeria, G 2645. Foto: Slovenska
narodna galeria.
Lenka Merglová Pánková, Cesty Koulova ornamentu. Lidové motivy
v užité tvorbě architekta 19. století
VII. Jan Koula, Návrh intarzie pro dveře plzeňské radnice, 1904, akvarel,
papír, 52×58 cm. Ze sbírek Západočeského muzea v Plzni. Foto: Západočeské
muzeum v Plzni.
VIII. Jan Koula, Vázička, 1912 (návrh 1911), keramika, glazovaná, malovaná,
v. 16,5 cm, výroba Graniton, Rydl a Thon, Svijany – Lidová malírna v Telči.
Ze sbírek Západočeského muzea v Plzni. Foto: Vaclav Marian.
1. – s. 208: Caspar Lehmann, Čiše s postavami Nobilitas, Potestas a Liberalitas
(detail s motivem vazy s květinami), ryté sklo, Čechy, 1605, v. 24 cm,
Uměleckoprůmyslové museum v Praze, sbírka skla. Foto: Gabriel Urbanek.
2. – s. 208: Jan Koula, Etnografická studie: malované žudro chalupy v Tvrdo -
ňovicich u Břeclavi, 1893, albuminová fotografie na lepence ze souboru České
a moravské ornamenty lidové vyšité a malované, Praha 1893, 11,5 × 15,5 cm,
Knihovna Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Foto: Uměleckoprůmys -
love museum v Praze.
3. – s. 210: Kasule z děkanského kostela v Českem Brodě, 1900, rypsová hedvábná
tkanina, výšivka dracounem, přenesena hedvábná výšivka ze 16. století,
120 × 70 cm, farní kostel sv. Gotharda v Českem Brodě. Foto: Václav Marian.
Ludmila Hůrková: Podoba venkovské architektury 19. století v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. Lidová, nebo venkovská?
1. – s. 240: Troubky-Zdislavice, č. p. 66, stavba ze šedesátých let 19. století.
Foto: Ústav dějin uměni AV ČR, v. v. i. – c Jitka Walterova 2016.
2. – s. 242: Jezeřany-Maršovice, č. p. 261, dům postaveny na přelomu 19.
a 20. století. Foto: Ústav dějin uměni AV ČR, v. v. i. – c Jitka Walterova 2016.
3. – s. 245: Stříbrnice, č. p. 19, dům postavený kolem poloviny 19. století.
Foto: Ústav dějin uměni AV ČR, v. v. i. – c Jitka Walterova 2016.