2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996
1995
1994
1993
1992
1991
1990
1989
1988
1987
1986
1985
1984
1983
1982
1981
Proudy české umělecké tvorby 19. století. Smích v umění. Praha, Ústav pro hudební vědu ČSAV – Ústav dějin umění ČSAV – Český hudební fond – Československá společnost pro estetiku 1991, 283 stran, 58 čb. obr. ISBN neuvedeno.
Redakčně připravili Marta Ottlová a Milan Pospíšil.
Proudy české umělecké tvorby 19. století. Smích v umění
Přednášky
Jiří Dvorský
Slovo úvodem
10
Jaromír Loužil
Smích jako historickofilozofická kategorie?
11–17, resumé s. 254–255
Růžena Grebeníčková
Sternovství v české próze předbřeznové
18–27, resumé s. 255
Helena Lorenzová
Hra na krásný život
28–36, resumé s. 256
Vladimír Macura
Klácelova teorie smíchu
37–42, resumé s. 256–257
Blanka Hemelíková
Pomněnky z pouti humoru národním obrozením. (Ke vztahu humoristické literatury a realismu)
43–47, resumé s. 257
Mojmír Otruba
Termín „zábavná literatura“ v českém obrození
48–53, resumé s. 257–258
Alexandr Stich
Slovní hříčky v Havlíčkově publicistickém stylu
54–62, resumé s. 258–259
Jiří Kořalka
Národní stereotypy v české a německé politické karikatuře
63–70, resumé s. 259–260
Helena Krejčová
„Jsme všichni Češi, ale nemusí o tom nikdo vědět“
71–79, resumé s. 260
Dagmar Mocná
Cesty a rozcestí politické satiry na přelomu 19. a 20. století
80–87, resumé s. 260–261
Anděla Horová
Vždyť máme také umění! Humor a ironie v kritické reflexi umění 19. století u nás
88–93, resumé s. 261–263
Jiří Růžička
Jak je smích možný
94–100, resumé s. 263–264
Alena Macurová
Reflexe smíchu a smích jako prostředek reflexe člověka a světa
101–106, resumé s. 264
Petr Wittlich
Inverze obrazu a obrtlík smíchu
107–114, resumé s. 264–265
Věra Brožová
Polohy humoru v próze Zikmunda Wintra
115–120, resumé s. 265–266
Petr Čornej
Sakrální a úsměvné podoby husitské tradice
121–141, resumé s. 266–268
Jarmila Doubravová
Zbraň osamělosti kontra husitský kolektiv
142–146, resumé s. 268
Lubomír Konečný
Laokoon ve výtvarném humoru a satiře 19. století
147–155, resumé s. 268–269
Marta Ottlová – Milan Pospíšil
Francouzská veselohra v kontextu české opery. Smetanovy dvě vdovy
156–167, resumé s. 269–270
Ivan Muchka
Smích v architektuře. Petřínské bludiště
168– 171, resumé s. 270
Jan Hozák
Smích a stroj. (Zamyšlení nad vztahem člověk a technika v 19. století)
172– 177, resumé s. 271
Pavel Scheufler
Úsměv ve fotografii 19. století. (Poznámky k humoru na fotografiích)
178–188, resumé s. 272
Ivan Klimeš
Biograf jako nový typ lidové zábavy
189–193, resumé s. 273
Jana Ševčíková – Jiří Ševčík
O humoru v architektuře a umění
194–199, resumé s. 274
Josef Zumr
Smích a metafyzika
200–203, resumé s. 274–275
Jan Lukeš
Smích České moderny
204–210, resumé s. 275–276
Marek Nekula
Koncept ironie u tzv. ironické generace 90. let
211–214, resumé s. 276
Alena Pomajzlová
O bracích
215–220, resumé s. 276
Roman Prahl – Vojtěch Lahoda
Karikatura a umělecké dílo. Ke genezi moderního umění
221–229, resumé s. 277–278
Jaroslava Pešková
Smích jako sociální skutečnost. (K ontologii smíchu)
230–235, resumé s. 278
Diskusní příspěvky
Jaroslav Douša
Emigrace části Pražanů do Plzně od 15. století a satirický ohlas událostí roku 1866 v Praze a v Plzni
237–242
Jaroslav Kolár
Smíchový princip. Jan Neruda a česká karikatura
243–245
Marie Pospíšilová
Nostalgický úsměv novoromantismu. (K obrazu Hanuše Schweigera „Člověku je tu“ ze sbírek Pražského hradu)
246–249
Nikolaj Savický
K. M. Čapek-Chod a ironie jako nástroj výtvarné kritiky
250–252