2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996
1995
1994
1993
1992
1991
1990
1989
1988
1987
1986
1985
1984
1983
1982
1981
Vzdělání a osvěta v české kultuře 19. století, Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2005, 479 stran, čb. a bar. vyobrazení, jmenný rejstřík, resumé.
ISBN 80-85778-43-2
Publikace byla vydána za finanční podpory Akademie věd České republiky.
K vydání připravili Kateřina Bláhová a Václav Petrbok.
Vzdělání a osvěta v české kultuře 19. století
Jiří Kořalka
Důraz na vzdělání v životě a spisech Františka Palackého
13–20, resumé s. 20
Martin Svatoš
Humanistické vzdělání s dominancí klasických jazyků v českých zemích v 19. století
39-52, resumé s. 51-52
Jiří Pokorný
Lidovýchovné a osvětové snahy v Evropě: Lidové vysoké školy
53-59, resumé s. 59
Jan Hozák
Technický pokrok v 19. století
60-74, resumé s. 74
Daniel Vojtěch
Myšlenka vzdělanosti a idea modernismu
75-81, resumé s. 80-81
Vzdělání, společnost a politika
Milan Hlavačka
Školství pod egidou samosprávy
85–91, resumé s. 90–91
Vít Vlnas
Vaterländisches Ehrenbuch aneb Truchlivý příběh výchovy rakouského vlastence
92–99, resumé s. 98–99
Veronika Sušová
Školství jako nástroj státní propagandy: Výchova k patriotismu na příkladě rakouských učebnic druhé poloviny 19. století
100–110, resumé s. 110
Magdaléna Pokorná
Hrdinové českých dějin v nehrdinské době. Čítanky a učebnice 50. let 19. století
111–116, resumé s. 116
Luboš Velek
Politické vzdělávání a idea vysoké školy politické v Čechách
117–138, resumé s. 137–138
Miloslava Melanová
Vzdělávání úředníků a politiků samosprávy na sklonku habsburské monarchie
139–144, resumé s. 144
Jaroslav Vyčichlo
Několik poznámek ke vzniku a osvětovému působení České čtenářské společnosti radnické
149–161, resumé s. 161
Jaroslav Douša
Osvětová práce Alexandra Sommera–Baťka v Plzni před rokem 1913
162–168, s. 167–168
František Morkes
Tradice učitelů jako nositelů kultury
169–177, resumé s. 177
Věda nebo osvěta?
Jiří Rak
Věda nebo osvěta
181–188, resumé s. 188
Václav Petrbok
Od génia Čechie k českým bohatýrům a německým mistrům. Popularizace literární historie v Čechách mezi osvícenstvím a pozitivismem
189–202, resumé s. 202
Helena Klementová
Zpytatelé památek národních Jakub Malý a Wolfgang Adolf Gerle
203–209, resumé s. 209
Bohumil Jiroušek
Studia Karla Stloukala ve Vídni a Římě (v korespondenci Jaroslavu Gollovi)
210–215, resumé s. 215
Radim Vondráček
Bilderbuch a idea národnosti
216–224, resumé s. 224
Jarmila Klímová
Školní pomůcka 19. století. Obrazy k názornému vyučování od Karla Slavoje Amerlinga a Františka Liebische
225–230, resumé s. 230
Kultura a umění jako cesta k osvětě a vzdělávání
Miloslav Vojtech
Výchovné aspekty Kollárovej Slávy dcery
233–241, resumé s. 241
Lenka Kusáková
Výchova a vzdělávání v kontextu raněobrozenské publicistiky (1786–1830)
242–249, resumé s. 249
Luboš Merhaut
Vlasť, Neruda a prostor veřejný (rozlehlá polemika ve zkratce)
250–274, resumé s. 274
Roman Prahl
Kvetoucí varyto: K rétorice a emblematice Umělecké besedy
275–287, resumé s. 286–287
Jan Skolka
Sebevzdělání jako prazdroj osvěty: Umělecká anabáze Augustina Němejce z Nepomuku až na pařížský Montmartre
288–291, resumé s. 291
Andreas Hoffmann (Kröper)
Jakub Jan Ryba a jeho škola o hudebních základech z roku 1799 (Praha 1817)
292–295, resumé s. 295
Jitka Bajgarová – Josef Šebesta
Osvětová funkce vojenských hudeb v 19. století v českých zemích
296–312, resumé s. 312
Alice Dubská
Cesty, které nekončily: O působení českých loutkářů v 19. století
313–319, resumé s. 318–319
Věra Brožová
Divadelní ochotníček. Hra ze života dětí v druhé polovině 19. století
320–330, resumé s. 330
Blanka Hemelíková
„Komu je los nepřítelem, udělá ho učitelem“: Školní humoresky
342–350, resumé s. 349–350
Vzdělávání – úkol institucí
Arno Pařík
Synagoga nebo škola? Tradiční a „normální“ židovské školy v Čechách v 19. století
353–364, resumé s. 363–364
Ludmila Sochorová
Z vandrovních let pražského sládka Ferdinanda Fingerhuta (listopad 1845 – srpen 1846)
365–374, resumé s. 374
Marie Macková
Školy řádu voršilek v čekých zemích ve druhé polovině 19. století
385–390, resumé s. 390
Helena Kokešová
Hospodářská škola v Táboře jako centrum vzdělání a osvěty
391–400, resumé s. 399–400
Ludmila Hlaváčková
Proměny speciálního školství – pražské lékařské fakulty v 19. století
401–409, resumé s. 409
Michaela Freemanová
Varhanická škola v Praze a Brně 1830–1889/1890 a 1882–1919
410–418, resumé s. 418
Jarmila Gabrielová
Výuka klavírní hry a klavírní školy v 19. století
419–429, resumé s. 428–429
Marta Ottlová – Milan Pospíšil
Soukromé hudební školy v Praze 19. století a otázka české školy operní
430–438, resumé s. 438
Jindřich Vybíral
Uměleckoprůmyslová škola před sto lety
439–444, resumé s. 444
Jaroslava Pešková
„V práci a vědění je naše spasení“: Pojetí práce, vzdělání a osvěty v Čechách v 19. století. Závěrečné slovo
445–455, resumé s. 454–455