Milan Pospíšil

Operní pomsta a odpuštění

141–147, resumé s. 147
Diskusní příspěvek se zabývá pomstou, k níž se uchyluje ženská hrdinka, avšak v duchu tehdejších operních zvyklostí ji nevykoná, odpustí viníkovi a naopak trestá sama sebe. Překročení této konvence je předvedeno na opeře Antonína Dvořáka *Dimitrij*; kritická recepce tohoto díla nicméně donutila libretistku Marii Červinkovou-Riegrovou, aby přepracovala libreto a vraždu spáchanou z pomsty z něj odstranila. I v některých libretech čerpajících z mytologického látky dívčí války, k níž ženská pomsta se zbraní v ruce neodmyslitelně patří, je akt dokonané pomsty oslaben (*Šárka* od Julia Zeyera a *Vlastin skon* od Karla Pippicha). Z tohoto českého námětu je dramatická motivace pomsty a odpuštění důsledně rozpracována ve francouzském scénáři operního libreta Eugèna Scriba *Wlaska ou la Guerre des Femmes ou Les Amazones de Bohême*, které zřejmě pro nezájem skladatelů nebylo realizováno.
Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6