Kenichi Abe

Emil Orlik – malíř z Prahy, dřevorytec v Tokiu

122–125, resumé s. 125
Autor se zabývá japonskou etapou v tvorbě Emila Orlika, která pro svou tematiku všední neidealizované reality požívala a dodnes požívá respekt i u tamního obyvatelstva. V Japonsku se Orlik chtěl naučit tradičnímu umění japonského dřevorytu, a proto podnikl mj. cestu na sever, aby poznal lépe život na venkově a přírodu. Navštívil různé soukromé sbírky, ale sám sbíral japonské umění (dřevoryty, obrazy). O svých zážitcích z Japonska, umocněných i neběžnou, komunikativní znalostí jazyka, vydal i bibliofilii (Aus Japan, Tokyo 1904), která se stala dokumentem o všedním životě v Japonsku na konci 19. století. Jeho práce ovlivnily japonské umělce především svou kompozicí a motivy; rovněž nelze opominout, že Orlik přinesl poprvé do Japonska ex libris. Japonské vlivy na Orlikovu tvorbu lze však hledat spíše ve způsobech leptu (zdůraznění obrysů, zjednodušené kreslení bez stínů) než v samotné kompozici.
Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6