Milan Hlavačka

Železniční cestovatel Eduard Bazika aneb Cestování s manželkou

s. 258–270, resumé s. 269 (English), s. 270 (Deutsch)

Převažujícím typem cestování u nových měšťanských elit se koncem 19. století stává profesní cestování a cestování naplánované do volného času (dovolená, penze), a to pouze mezi dvěma pevnými body, tedy koncovým cílem cesty a domovem. Cílem většiny cest s výjimkou vystěhovalectví je návrat domů. Nejmobilnější (evropská) společnost se stává v druhé polovině 19. století zároveň tou nejstabilnější a nejukotvenější, protože zároveň lpí na rodinném zázemí. K dalším závěrům ohledně zjemnění motivačních faktorů středostavovského cestování a volnočasových praktik lze dojít především prostřednictvím analýzy ego-dokumentů typu Bazikových pamětí prostřednictvím několika konceptů (kontrapozicí domov versus cesta, imperiální biografií, novou morálkou času, antropologií turismu či zkoumáním sociokulturních dopadů mobility). I v českých zemích nacházíme koncem 19. století novou cestovní mentalitu moderní evropské společností, kterou ovlivnilo fungování železnice a na ni nabalených ekonomických a kulturních aktivit do té míry, že zvýšená mobilita změnila kolektivní morálku vnímání času a prostoru. Nejen pravidelné a masové cestování novými dopravními prostředky, ale i netrpělivost a s ní spojená nervóza se staly novým společným znamením doby. Byly zaneseny do společnosti právě prostřednictvím zvýšené cestovní aktivity a nové morálky, která byla založena na novém vnímání času.

Klíčová slova: profesní cestování - volný čas - ego-dokumenty - železnice

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6