Veronika Vejvodová
Světové téma v českém hávu. Raná recepce Dvořákovy Rusalky
Premiéra Dvořákovy Rusalky, která se konala 31. 3. 1901 v Národním divadle, vyvolala celou řadu kritické reflexe ze strany dobové kritiky. Recenze na Rusalku z pera významných kritiků byly publikovány v dobovém denním tisku i v odborných časopisech. Kritika velmi přísně hodnotila libreto Jaroslava Kvapila, na které uplatňovala požadavek „českosti" a původnosti, jelikož sám autor se v předmluvě k libretu přiznal k inspiraci cizími vzory (Hauptmann, Fouqué, Andersen), ale také baladami K. J. Erbena. Dvořákovo hudební zpracování bylo podrobováno analýze v rámci hodnocení stylu (moderní drama nebo číslovaná opera), ve kterém se kritika značně rozcházela. Největším odpůrcem Rusalky a oponentem veškeré kritické obce se stal Zdeněk Nejedlý, jehož kritika označila dílo za zpátečnické a moderní hudební drama za jediný možný útvar, jemuž Rusalka v žádném případě neodpovídá. Nejedlý tak předznamenal budoucí boje o Dvořáka (1910-1914), které rozdělily českou kulturní společnost, a jejichž dozvuky pociťujeme dodnes.
Klíčová slova: opera - recepce - premiéry - Antonín Dvořák - Jaroslav Kvapil - Zdeněk Nejedlý
design by Bedřich Vémola