Marcela Zemanová
Malý Hamplet, nebo snad dokonce hrabě z Rudolstadtu? O vnitřním boji mladého Františka Thuna (1809–1870)
Prvorozenectví znamenalo - nejen v aristokratické společnosti - velký závazek k rodině, předkům i potomkům, ale i k sobě samému. K nejstaršímu synovi často směřovala velká očekávání a přání, ale rovněž vysoké a přísné nároky a požadavky co se vzdělání, kariéry a manželství týče. František Thun-Hohenstein (1809-1870) vstoupil do historické paměti především jako aristokrat, který kvůli mesaliančnímu sňatku s komornou Magdalenou Königovou všechna očekávání své rodiny zklamal. Nejednalo se však o mladickou nerozvážnost v hlubokém citovém poblouznění, jeho mesaliance byla dlouho promýšleným krokem, vyvrcholením a pověstnou poslední kapkou mnohaletého vnitřního boje mladého člověka, který se projevil zejména v generačním i osobním konfliktu s otcem Františkem Antonínem Thunem. Tento střet spočíval v oscilaci Františka Thuna mezi tím, co se od něj očekávalo, k čemu byl vychováván, a tím, co si přál on sám, mezi rodinným závazkem vyplývajícím z privilegovaného postavení a vlastní individualitou. Několikaletý pobyt v zahraničí tento rozpor jen prohloubil a projevil se i v rovině citového a milostného života mladého hraběte. I zde narážel na stavovské a společenské mantinely v kontrastu vůči vlastním citům a preferencím. Nejvýraznější zklamání zažil v případě anglické operní pěvkyně Adelaidy Kemblové. Jejich vzájemné lásce rodina nepřála a sňatek nebyl možný. Je však možné, že jejich láska došla naplnění alespoň v krásné literatuře, neboť se lze domnívat, že se hrabě František Thun a Adelaida Kemblová mohli stát inspirací pro dílčí dějovou linku románu George Sandové Consuelo, v němž se mladá zpěvačka zamiluje do romanticky rozervaného hraběte kdesi v Čechách. František Thun své zklamání z nešťastné lásky léčil u komorné své matky, Magdaleny Königové, s níž udržoval mnohaletý poměr a měl i dva nemanželské syny. Právě kvůli dětem se Thun nakonec rozhodl vztah legitimizovat. Mesaliančním sňatkem však vygradoval konflikt s otcem. Zároveň hrabě Thun přišel o možnost převzetí rodinného fideikomisu, mohl si však budovat vlastní kariéru.
Klíčová slova: hrabě František Thun-Hohenstein – mesaliance – rodina
design by Bedřich Vémola