Eva Bendová – Václav Hájek
Ustřižené kadeře, střevíčky a kalamáře. Sbírání moderních relikvií a kult osobností
V souvislosti s novým pojetím individuality a role subjektu, které se objevuje už na přelomu 18. a 19. století, vzrůstal i zájem o objekty memoriální povahy, které bychom mohli označit za moderní relikvie-fetiše. Jde o specifické typy „obrazů", v nichž vesměs nehraje zásadní roli nějaký typ napodobivosti, ale mají charakter indexového znaku, stopy. Ustřižené prameny vlasů, odlitky rukou a tváří, osobní a intimní předměty se vztahují k danému „označovanému" individuu jako materiální relikty, které mají bezprostřední vztah k jeho tělesnosti. Buď se jedná o objekty „dotýkané", nebo přímo o součásti, fragmenty těla. Narozdíl od náboženských relikvií se pochopitelně neuvažuje o tom, že jejich součástí je „sacrum", ale intimní charakter posiluje jejich předpokládanou autenticitu, která zpřítomňuje připomínaný a popřípadě i uctívaný „idol". Známým sběratelem moderních relikvií byl Klements Václav Metternich, jehož kolekce „memoriálních agregátů" je vystavena na zámku Kynžvart. Příspěvek shrnuje „fetišistickou", materiální, indexovou a intimní povahou stop a suvenýrů vztahujících se k moderním „idolům", k oslavovaným osobnostem z oblasti kultury, politiky, vědy či společenského života.
Klíčová slova: Klemens Václav Metternich – fetiše – odlitky – moderní relikvie – moderní kuriozita
design by Bedřich Vémola