Ivan Klimeš

Řádění kinematografu

s. 333–340, resumé s. 339 (English), 339–340 (Deutsch)

 

Počátky filmu provázely časté požáry kin, neboť se užívalo prudce hořlavého nitrátového materiálu. K největší takové tragédii došlo v roce 1897 v Paříži, kde na dobročinném bazaru našlo smrt na dvě stě lidí. Silně medializovaná událost měla vliv na péči o bezpečnost provozu kin, jež byla hlavním tématem řešeným v prvních právních normách v Rakousku, ale i v celé řadě jiných zemí. Pojem katastrofa nám však umožňuje nahlédnout i celé období raného filmu z jiné perspektivy. Počátky filmu kolem roku 1900 nazývají filmoví historikové kinematografií atrakcí. Zdůrazňují tak jiná očekávání diváků, než známe z pozdější éry narativního filmu. V raném filmu šlo o vyvolání šoku, pocitu senzačnosti, fascinace, ukojení vizuální touhy spatřit nevídané, kuriózní. Na půdě raného filmu se tak rozvíjela i specifická kultura katastrof ve smyslu vyústění děje. Rvačky, bouračky, pády a karamboly patřily k nejčastějším pointám komických obrazů. V kinematografii atrakcí se specifickým způsobem zrcadlí proměny životního stylu v moderním světě.

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6