Roman Prahl
Podívaná na zkázu a zkáza podívané. Císaři Maximiánovi se ve snu zjevují jeho oběti
Příspěvek pojednává o zkáze velkoformátového obrazu Emanuela Krescence Lišky a jejím dobovém kontextu. Malíř měl s obrazem úspěch na třetí mezinárodní výstavě umění v Mnichově roku 1888 a v prosinci téhož roku jej vystavil v Praze. Dále jej chtěl poslat do Vídně a Paříže na Světovou výstavu, ale obraz byl už v Praze zničen požárem způsobeným závadou elektrického osvětlení. Kauza propojuje virtuální podívané na obrazy se starověkým upalováním křesťanů s reálným zničením uměleckých děl požárem, například při požáru pražského Národního divadla. Příspěvek se týká i otázky, nakolik zkáza díla poznamenala kariéru malíře. Jeho kariéru chápe jako specifický případ aspirace umělců 19. století vytvořit „mistrovské dílo“ a častého ztroskotání jejich ambic na plné uznání veřejností.
design by Bedřich Vémola