Roman Prahl

Podívaná na zkázu a zkáza podívané. Císaři Maximiánovi se ve snu zjevují jeho oběti

s. 308–316, resumé s. 315 (English), 316 (Deutsch)

 

 

Příspěvek pojednává o zkáze velkoformátového obrazu Emanuela Krescence Lišky a jejím dobovém kontextu. Malíř měl s obrazem úspěch na třetí mezinárodní výstavě umění v Mnichově roku 1888 a v prosinci téhož roku jej vystavil v Praze. Dále jej chtěl poslat do Vídně a Paříže na Světovou výstavu, ale obraz byl už v Praze zničen požárem způsobeným závadou elektrického osvětlení. Kauza propojuje virtuální podívané na obrazy se starověkým upalováním křesťanů s reálným zničením uměleckých děl požárem, například při požáru pražského Národního divadla. Příspěvek se týká i otázky, nakolik zkáza díla poznamenala kariéru malíře. Jeho kariéru chápe jako specifický případ aspirace umělců 19. století vytvořit „mistrovské dílo“ a častého ztroskotání jejich ambic na plné uznání veřejností.

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6