Katarína Beňová

Povodne a uhorskí umelci v 19. storočí

s. 296–307, resumé s. 306 (English), 306–307 (Deutsch)

 

Studie se zaměřuje na jeden z velmi sledovaných typů katastrof v průběhu 19. století – povodeň. Průběh povodní na řekách Dunaj, Váh, Hron, Tisa a mnohých dalších byl často dokumentovaný v grafice a později ve fotografii. Záchrana obyvatel rakouského císařství před velkou vodou se dokonce stala předmětem politické reprezentace dobrého renomé a „caritas“ Habsburků. Autorka sleduje různá zobrazení katastrofických událostí od povodně na Váhu v roce 1813 přes sérii akvarelů Eduarda Gurka, jež byly kompoziční inspirací pro další umělce až po práce bratislavského ateliéru Eduarda Kozicsa a jeho následovníků. V závěru se věnuje případu malíře Ladislava Mednyánszkeho, jenž se událostmi katastrofického rázu zabýval častěji a opakovaně se vydával na cesty do oblastí, které jimi byly postiženy.

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6