Lucie Heilandová
Litografická tvorba Františka Richtra a jeho obrazy ze života brněnských měšťanů
František Richter byl amatérským malířem, samoukem. Ve svých čtyřiceti letech se rozhodl opustit lékařské povolání, věnovat se umělecké tvorbě a otevřít si školu kreslení. Specializoval se na krajinomalbu a na svých plátnech zachytil moravskou krajinu i architektonické památky. Díky kontaktům, které si František Richter vybudoval, byl přizván ke spolupráci s litografickou dílnou Hospodářské společnosti, pro kterou v letech 1818–1819 vytvořil několik akcidenčních tisků a členských prémií, pohled na ruiny boskovického hradu a na klášter ve Starém Brně s bazilikou Nanebevzetí Panny Marie. Tyto grafické realizace byly ale na dlouhou dobu jediné. Ke grafické tvorbě se František Richter opět vrací až v polovině 20. let 19. století, kdy v letech 1825–1829 ve spolupráci s vídeňským litografem Josefem Trentsenským a brněnskou litografickou dílnou bratří Trasslerů vytvořil sérii šestnácti litografických pohledů zachycujících Brno a jeho okolí. Prostřednictvím jednotlivých litografických listů si mohou diváci prohlédnout panorama města, čilý ruch na brněnských náměstích nebo pohled na Františkov s obeliskem, parkem, promenádou a několika vyhlídkami, který se v roce 1818 stal nejen novou dominantou v panoramatu Brna, ale především oblíbeným místem nedělních procházek, místem setkávání a trávení volného času. Litografický soubor je unikátním obrazem života brněnských měšťanů, sondou do jejich každodenního života i obrazem jejich volnočasových aktivit.
Klíčová slova: Brno – Františkov – František Richter – Hospodářská společnost – litografie – veduty
design by Bedřich Vémola