Eva Bednová a Václav Hájek

Zevloun, flaneur, zvědavec aneb Zírání do nikam jako volnočasová aktivita

s. 61–69, resumé s. 68 (English), 69 (Deutsch)

Příspěvek se zabývá fenoménem moderního městského flaneura a badauda, tj. postav, které pojímají město svým těkavým pohledem, „zevlují“, nebo se nudí v městských ulicích. Na základě příkladů tvorby Luďka Marolda pojmenovává rozdíl mezi pohledem a prožíváním volného času těchto dvou figur. V obrazech druhé poloviny 19. století věnujících se zobrazení městského žánru se postava flaneura / badauda (Luděk Marold, Felix Vallotton, Honoré Daumier) vyskytuje jak v kontextu davu, tak jako osamělá vyvržená figura na pomezí městského života. Čas, který flaneurbadaud tráví pozorováním města, není utilitárně spotřebováván, ale je to čas „autentičtější“. Je to čas nudy, zahálky, který není pouze využíván k dosažení praktických cílů a konkrétních účelů. Postava flaneura a badaudaodkazuje zároveň k tomu, že součástí městského prožitku volného času je i pohled na jeho dění, které se jeví jako atraktivní a intenzivní. 

 

Klíčová slova: pohled – badaud – moderní město – Luděk Marold – flaneur – zahálka 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6