Marek Krejčí

Folklorismus a komercionalizace lidové kultury

s. 231–238, resumé s. 238 (English)

 

Druhá polovina 19.století se svým zájmem o tradiční lidovou kulturu přináší komerční zhodnocení jejich produktů. Tento proces ochuzuje venkovské regiony, jejichž představitelé si dlouho neuvědomují nově získanou hodnotu a v nerovnocenné výměně nechávají vydělávat agentům a překupníkům. Místní sběratelé se obtížněji uplatňují pro nedostatek kapitálu.  Řada předmětů je pak vyvezena a obohacuje zahraniční sbírky. Také na trhu se soudobým výtvarným uměním vzrůstá zájem o folklorismy. Příkladem umělce, který se v své tvorbě přizpůsobil zájmu publika je Joža Úprka. Jeho barevné krojované postavy jsou vykládány jako výraz duše slováckého kraje, ale těšily se i zájmu zahraničních milovníků umění. Sběratelské poptávce koresponduje činnost falzifikátorů, ať již jde o holíčskou keramiku nebo Úprkovy obrazy. V druhém případě při odhalení padělků se uplatňují i odborné posudky z oblasti národopisu.

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6