Marek Krejčí
Folklorismus a komercionalizace lidové kultury
Druhá polovina 19.století se svým zájmem o tradiční lidovou kulturu přináší komerční zhodnocení jejich produktů. Tento proces ochuzuje venkovské regiony, jejichž představitelé si dlouho neuvědomují nově získanou hodnotu a v nerovnocenné výměně nechávají vydělávat agentům a překupníkům. Místní sběratelé se obtížněji uplatňují pro nedostatek kapitálu. Řada předmětů je pak vyvezena a obohacuje zahraniční sbírky. Také na trhu se soudobým výtvarným uměním vzrůstá zájem o folklorismy. Příkladem umělce, který se v své tvorbě přizpůsobil zájmu publika je Joža Úprka. Jeho barevné krojované postavy jsou vykládány jako výraz duše slováckého kraje, ale těšily se i zájmu zahraničních milovníků umění. Sběratelské poptávce koresponduje činnost falzifikátorů, ať již jde o holíčskou keramiku nebo Úprkovy obrazy. V druhém případě při odhalení padělků se uplatňují i odborné posudky z oblasti národopisu.
design by Bedřich Vémola