Alice Jedličková

Nedůvěra měšťana v lid. Narativní figura

s. 105–117, resumé s. 117 (English)

Příspěvek se zaměřuje na strategii reprezentace venkovského lidu, resp. prostého člověka ve vyprávění, jejímž cílem je motivovat čtenářské publikum k vyhodnocení vlastního postoje k lidu.   Ideovým základem autorského záměru je představa tradičních hodnot, které nejsou doceněny a je třeba je objevovat a chránit (jazyk, minulost, venkovský lid); předsudečně pojatý vztah města a venkova lze přitom zjednodušeně formulovat jako celou řadu opozic: pokrok, vzdělanost, vymoženosti proti zaostalosti, nevzdělanosti, chudobě atp.

 

Uvedená strategie vychází z vypravěčem předpokládaného nebo konkrétní postavou v příběhu formulovaného nedůvěřivého či přezíravého postoje měšťana k lidu. Proti němu jsou pak více či méně explicitním způsobem, tj. v řeči vypravěče nebo řeči a jednání postav shledávány protiargumenty. V próze s venkovskou tematikou se ve sledovaném období 50.–70. let 19. století se tato konstelace názoru a protinázoru opakovaně promítá jak do příběhu, tak do vyprávění, a ustaluje se tak v „narativní figuru“, která podstatným způsobem formuje komunikační perspektivu vyprávění, jeho persvazivní působení na čtenáře. V jednotlivých případech prostupuje narativní figura celým text a mění tak jeho žánrový profil: v próze Boženy Němcové Chudí lidé se žánr obrazu ze života, tj. řetězení každodenních situací, prolíná s žánrem argumentu: každá situace je v nějakém svém aspektu polemikou s úvodním nastolením „nedůvěry měšťana v lid“.  

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6