Alena Křížová

Role svérázového kroje v české společnosti druhé poloviny 19. století

s. 65–73, resumé s. 73 (English)

 

 

V průběhu druhé poloviny 19. století obyvatelé českého a moravského venkova odkládali tradiční lidový oděv a nahrazovali jej konfekčním oblečením. Tento příklon k internacionální módě kritizovali milovníci lidové kultury s odůvodněním, že s krojem zaniká česká identita. Snahy o vytvoření jednotného českého národního kroje, vrcholící po roce 1848, nebyly završeny úspěchem. Přesto i v dalších desetiletích se doporučovaly při společenských událostech nosit oděvní součástky, které měly vyjadřovat příslušnost k českému národu: u mužů to byl kabátec „čamara“, u žen „slovanská šněrovačka“. Ke konci století se rozšířila stylizovaná podoba ženského svérázového kroje sestavená z halenky, sukně a šněrovačky v barvách trikolóry, která byla finančně dostupná nejširším vrstvám. Tento komplet získal obecnou oblibu a udržel se přes 20. století až do současnosti, a to nejen ve městě, ale i na venkově. 

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6