Lenka Řezníková
Literární moderna a pravda mystifikace. Symbolické pojetí mystifikace mezi gnozeologickým entuziasmem a epistemologickou skepsí
90. léta 19. století přinesla v modelech literárního reprezentování mystifikace nové akcenty. Jestliže v předchozích desetiletích byla inscenována zejména jako sociální praxe, na přelomu století se pozornost přesouvá do oblasti estetiky a teorie poznání. Mystifikace se vyvazuje ze stávajících etických norem a je povýšena na legitimní estetickou a gnozeologickou kategorii. Tento posun v pojímání mystifikace odrážel obecný nárůst skepse, jež na přelomu 19. a 20. století zpochybnila iluzorní samozřejmost empirické evidence. I přes tuto epistemologickou skepsi však nové pojetí vykazovalo jistý gnozeologický optimismus, tj. nevylučovalo možnost poznání jako takového. Postulovalo však poznání nového, neempirického typu, které by reflektovalo nebezpečí klamu a v němž by, řečeno s Oscarem Wildem, mystifikace byla sama sobě evidencí.
klíčová slova: symbolismus – mystifikace – evidence – epistemologie
design by Bedřich Vémola