Radim Vondráček
Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eigelbergera
V souvislosti s teoretickými postoji Rudolfa von Eitelbergera (1817–1885), prvního řádného profesora dějin umění na Vídeňské univerzitě a zakladatele Rakouského muzea pro umění a průmysl, se příspěvek zaměřuje na střet dobových norem vkusu se sériovou strojovou výrobou a na rozporuplnost vztahu uměnovědné teorie k procesům industrializace v užitém umění. Eitelberger ve svém pojetí uměleckého průmyslu (Kunst-Industrie) vycházel z tradic německého idealismu a podobně jako jeho učitel na vídeňské univerzitě, estetik Franz Ficker, si na uměleckém díle cenil jednoty ideje a individualizované formy. Strojová výroba nepřispívala podle něj k naplnění této stylové jednoty, neboť oslabovala jak ideový obsah, tak uměleckou individualitu díla. Představa, že by stroj vedl ke zrodu nové technické estetiky a nového stylu, byla pro Eitelbergera asi nepřijatelná. Oporou mu byla rodící se věda o umění, založená na kritickém studiu pramenů a uměleckých originálů, která ukazovala historické vzory a prosazovala jejich nápodobu v souladu s estetickými normami historismu. Příspěvek nastiňuje diskusi o „správném“ uměleckém stylu a vkusu v uměleckém průmyslu na pozadí širších modernizačních procesů (nového empiricko-pozitivistického modelu vědeckého poznání) a v souvislosti s impulsy vycházejícími z britské reformy designu (Henry Cole, Gottfried Semper).
klíčová slova: české země, 19. století, kulturní dějiny
design by Bedřich Vémola