Tomáš Winter
Černoši a automobil
Jedním z médií, které se v minulosti intenzivně věnovalo vztahu člověka a stroje, byla humoristická kresba a karikatura. Oblíbenými se v tomto kontextu staly zvláště kresby s motivem automobilu, vystupujícím v ostré konfrontaci s člověkem. Příspěvek si na několika příkladech všímá vývoje tohoto námětu od doby kolem roku 1900 až do třicátých let 20. století. Zvláštní pozornost věnuje dílům Antonína Pelce a Adolfa Hoffmeistera. Skrze výklad Hoffmeisterovy ilustrace s africkými domorodci a opásaným Citroënem, která doprovázela knihu Ilji Erenburga 10 HP, se studie dostává k tématu konfrontace evropských a „primitivních“ kultur, respektive stroje a „primitivních“ nástrojů. Na příkladu Náprstkova muzea v Praze, založeného zprvu jako průmyslové muzeum, ukazuje, jak se takový protiklad projevil jako součást koloniálního diskursu v praxi.
klíčová slova: české země, 19. století, kulturní dějiny, kresba, karikatura
design by Bedřich Vémola