Pavel Scheufler

Stereofotografie v Království českém

90–102, resumé s. 102

Cílem studie je podat základní informaci o fenoménu stereofotografie v prvních osmdesáti letech vývoje média v zemích Koruny české. Autor soustředil největší pozornost k počátkům šíření tohoto obrazového fenoménu, který pak představil v několika jménech nejvýznamnějších osobností (František Fridrich, František Krátký, Jindřich Eckert). Nejstaršími typy stereosnímků jsou stereodaguerrotypie a stereoambrotypie adjustované v kazetách, přímo opatřených kukátkem k prohlížení. Koncem osmdesátých let se začaly stereofotografie  rozmnožovat tiskem technikou woodborytypie a světlotisku. Obrazová kvalita levných zinkografických stereofotografí po roce 1900 postupně upadala, což signalizovalo odliv zájmu o tuto techniku. Tradici zájmu o stereosnímky pak udržovala zařízení typu Císařská panoráma, kdy diváci seděli každý u svého kukátka po obvodu mnohoúhelníku a sledovali měnící se obrázky díky posuvnému mechanismu. Nesprávně se pro toto zařízení ujalo už v 60. letech 19. století označení panorama. V současné době se historické stereosnímky se těší velké pozornosti díky oživenému zájmu o 3D projekce, s níž se nesprávně spojují.

klíčová slova: české země, 19. století, kulturní dějiny, fotografie, stereofotografie

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6