Kateřina Kuthanová
Výtvarnice v souvislostech industriálního světa
Vznik uměleckoprůmyslových muzeí a škol umožňoval emancipující se výtvarnici vstup do sféry uměleckého vzdělání. Stává se designérkou strojové výroby, jak ukazuje případ Marie Kirschnerová, české Němky, i když v uměleckořemeslné práci se vlivem Renáty Tyršové ctí tradiční výtvarné prameny, v nichž se považuje za ruční řemeslnou výrobu. Rukodělná umělecká práce se rozvíjela v Ženském výrobním spolku, ale také v ženské sekci Dürerbundu (například Hermína Laukotová). Proti tomu stojí Uměleckoprůmyslová škola v Praze jako jedna z prvních institucí, kde žena získává profesionální umělecké vzdělání (Anna Boudová) a své následné uplatnění nachází jako industriální učitelka.
klíčová slova: české země, 19. století, gendrová studia, uměleckoprůmyslové školy
design by Bedřich Vémola