Václav Liška

Vyšehradský hřbitov a jeho arkády. České Campo Santo

s. 433–441, resumé s. 440–441

Příspěvek je věnován Vyšehradskému hřbitovu a jeho arkádám, tzv. „českému Campo Santo“. První část je zaměřena na stručný nástin historie hřbitova s důrazem na dynamický rozvoj v druhé polovině 19. století. Významným mezníkem pak byla výstavba arkád dvojicí architektů Antonín Barvitius a Antonín Wiehl, zejména pak tvorba Wiehlova a jeho poznatky z restaurátorské práce v Kosmonosích a studijních cest v zahraničí. Autor dochází k závěru, že základní inspirací A. Barvitia byl bezesporu hřbitov u sv. Petra v Salzburgu, pro oba architekty byla inspirací italská renesanční architektura (zejména Campo Santo v Pise) a Wiehlovou inspirací byly nepochybně návrhy A. Barvitia, a pak zřejmě i loreta v Kosmonosích. Arkády ohraničují celý Vyšehradský hřbitov a tedy se nejedná o jakýsi „hřbitov na hřbitově“, jistou paralelu takového pojetí bychom snad mohli vidět v samotném  Slavíně, jehož nástupní schodiště se sochou Ukřižovaného a podesta okolo stylobatu schodiště nám mohou Campo Santo v užším slova smyslu připomínat.

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6