Jana Kepartová

Učitelské cesty na jih

s. 118–131, resumé s. 130–131

Autorka se ve svém příspěvku zabývá stipendijními cestami českých středoškolských učitelů za poznáním antiky, především do Itálie. Jejím hlavním cílem je zjistit, co tyto cesty přinesly české společnosti v oblasti gymnaziální výuky a osvěty – prostřednictvím veřejných přednášek nebo fejetonů v dobovém tisku a v příspěvcích v tehdejších Zprávách jednotlivých škol, které vycházely každoročně tiskem, či dokonce v monografiích. Sleduje přitom rovněž zájem mecenáše, který cestování umožnil, tj. především v letech 1893–1914 zájem vídeňského Ministerstva kultu a vyučování, kterému šlo o zkvalitnění výuky klasických jazyků a humanitních předmětů. Další poskytovatelé cestovních podpor byli spolek Svatobor – ten kladl důraz na přínos pro literaturu – a Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědu, slovesnost a umění, která zase očekávala přínos pro českou vědu. Pro jednotlivé učitele byla tato stipendia přinejmenším osobním obohacením a poučením. Bylo ovšem velmi důležité, jakým způsobem své poznatky a dojmy uměli a chtěli tito pedagogové dále zprostředkovat.

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6