Jan Bažant

Láokoón, Tyrš a český dějepis umění

s. 30–42, resumé s. 41–42

Miroslav Tyrš založil český dějepis umění dílem „Laokoon, dílo z doby římské.“ S problémy spojenými s vatikánským Láokoóntem se seznámil během svých studií na filosofické fakultě v Praze. Podle jeho učitele Roberta Zimmermanna vatikánský Láokoón zobrazuje výlučně fyzický stav lidského těla trpícího krajní bolestí, a dílo tedy nemá žádnou duchovní hloubku. Sousoší podle něj muselo vzniknout za raného císařství, neboť pouze Římané si libovali v pohledu na umírající gladiátory. Tyrš se s tímto názorem plně ztotožnil a ve své práci Zimmermannovy teze rozvedl. Výsledky vykopávek v tureckém Bergamě (Pergamon) však zpochybnily celý dějepis antického umění, včetně Tyršova spisu. Již v létě roku 1879 byla nalezena deska s reliéfem zobrazujícím Athénu s gigantem Alkyoneem, jejíž podobnost s expresívním stylem vatikánského sousoší je nepopiratelná. V roce 1884 proto Tyrš radikálně opouští ideu jednotného vývojového schématu, na němž by bylo možné založit nejen datování Láokoónta, ale i vnímání antického Řecka a Říma a umění vůbec.

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6